Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT ORGANOWY

Koncerty kameralne
26 lutego 2023, niedziela, 16:00
Ceny biletów od 24 PLN do 36 PLN

Wykonawcy:

Marcin Kucharczyk – organy

Prowadzenie koncertu: Izabella Starzec

Program:

Dietrich Buxtehude – Praeludium in g BuxWV 148 [8’]

Samuel Scheidt – „Da Jesus an dem Kreuze stund” SSWV 113 [8’]

Johann Pachelbel – „O Mensch, bewein dein Sünde gross” P 396 [4’]                 

Johann Sebastian Bach – „O Mensch, bewein dein Sünde gross” BWV 622 [6’]

Charles Tournemire – Improvisation sur le „Te Deum” [7’]

Marcel Dupré – Psaume XVIII „Cæli enarrant gloriam Dei” op. 47 [18’]

Lento. Animato

Adagio

Allegro moderato


Jeanne Demessieux – „Te Deum” op. 11 [8’]

Muzyka epok baroku i romantyzmu spotka się w programie recitalu organowego Marcina Kucharczyka.

O tym, że w baroku powstały przełomowe dzieła na organy, które pozwoliły docenić potęgę i piękno brzmienia tego boskiego instrumentu, nikogo przekonywać nie trzeba. Zbyt często jednak zatrzymujemy się tylko przy twórczości Bacha i Buxtehudego – niewątpliwie genialnej, a zapominamy o twórcach z początku tej epoki. Program tego recitalu pozwoli nadrobić zaległości, a religijna tematyka utworów wprowadzi w rozpoczynający się okres Wielkiego Postu. Usłyszymy między innymi utwory Samuela Scheidta, niemieckiego kompozytora wczesnego baroku, który znakomicie rozwinął technikę wariacyjną, oraz Johanna Pachelbela, twórcy z Norymbergi. Ich twórczość legła u podstaw wielkich dokonań J.S. Bacha i D. Buxtehudego, których utwory też znajdą się w programie.

W drugiej części recitalu, dzięki kompozycjom Charles’a Tournemire’a, Marcela Dupré i Jeanne Demessieux (jedynej kobiety w tym gronie), Marcin Kucharczyk przypomni organową tradycję francuską XIX i XX stulecia. Muzyka klawiszowa ma w tym kraju długą historię, dość przypomnieć, że słynni klawesyniści francuscy tworzyli też na organy. Jednak największy rozkwit tej sztuki nad Sekwaną przypadł na XIX wiek, co było związane z ogromnym postępem w konstrukcji instrumentów, wprowadzaniem nowych brzmień i barw dźwiękowych oraz licznymi opracowaniami teoretycznymi.

Przy manuałach organów Filharmonii Łódzkiej zasiądzie Marcin Kucharczyk (ur. 1998), laureat wielu prestiżowych konkursów wykonawczych. Był najlepszy m.in. w XI Międzynarodowym Konkursie Organowym im. J.P. Sweelincka w Gdańsku (2021), konkursie organowym w ramach XXXII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumi (2020) oraz VII Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie (2019). Brał udział w wielu festiwalach w Polsce i za granicą, m. in. w Niemczech, Holandii, Estonii, Luksemburgu, na Węgrzech, występując w tak prestiżowych miejscach, jak Katedra ewangelicka NMP w Tallinie, De Duif w Amsterdamie, Bazylika Mariacka w Krakowie czy Archikatedra w Przemyślu.

Marcin Kucharczyk, fot. z archiwum artysty