KONCERT MUZYKI DAWNEJ
Wykonawcy:
Elena Zhukova – klawesyn
Mark Caudle – viola da gamba
W programie utwory Johanna Sebastiana Bacha:
Sonata na violę da gamba i klawesyn G-dur BWV 1027
Partita na flet solo g-moll BWV 1013 (opr. na violę da gamba)
Sonata na flet i klawesyn D-dur BWV 1035 (opr. na violę da gamba i klawesyn)
Suita na lutnię solo c-moll BWV 997 (opr. na klawesyn)
Sonata na obój i klawesyn g-moll BWV 1030b (opr. na violę da gamba i klawesyn)
W pierwszej połowie XVIII wieku wiele (większość?) utworów nie miało przypisanego jednego, niezmiennego aparatu wykonawczego. Dowolność w doborze instrumentu nie była oczywiście nieograniczona, ale powszechna i zupełnie naturalna. Wystarczył podobny rejestr, zbliżone możliwości techniczne czy pokrewny rodzaj brzmienia. Stąd flet zamiast skrzypiec, organy zamiast klawesynu albo lutnia zamiast wiolonczeli. Pod tym względem Johann Sebastian Bach nie był wyjątkiem wśród kompozytorów późnego baroku. Ochoczo przerabiał własne dzieła, sporządził również wiele poważniejszych transkrypcji cudzych utworów. Najsłynniejsze są aranżacje koncertów włoskich mistrzów, w których partia orkiestry i instrumentu solowego przeniesiona została (i wzbogacona!) na organy.
Dlaczego więc nie pójść tropem Lipskiego Kantora i nie stworzyć nowych transkrypcji jego arcydzieł? Tak zrobili artyści, którzy na koncercie kameralnym, współorganizowanym przez Uniwersytet Łódzki, przedstawią Bachowskie sonaty, suitę i partitę na różne instrumenty – obok oryginału zagrają zarówno transkrypcje autorskie jak i własne. W dziedzinie muzyki dawnej są wybitnymi specjalistami: nazwiska Ukrainki Eleny Zhukovej i Brytyjczyka Marka Caudle’a znane są dobrze każdemu, kto interesuje się wykonawstwem historycznym. Choć wcale nie trzeba być w tym repertuarze i stylu wykonawczym osłuchanym, by wybrać się na wtorkowy koncert. W końcu Bach, to Bach!
Elena Zhukova i Mark Caudle, fot. z archiwum artystów