Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT KAMERALNY

Koncerty kameralne
12 listopada 2023, niedziela, 16:00
Ceny biletów: 30 PLN (do nabycia w kasie biletowej FŁ i na bilety24.pl)

SZTUKA ŚREDNIOWIECZNEJ POLIFONII

Wykonawcy:

Bartosz Izbicki – kierownictwo artystyczne

Zespół Jerycho w składzie:

Alicja Sulkowska, Małgorzata Izbicka, Barbara Sobolewska – cantus

Paweł Szczyciński – altus

Mateusz Grzyb, Wawrzyniec Dąbrowski, Maciej Królikowski, Tomasz Jarnicki – tenor

Łukasz Kalisz, Stanisław Szczyciński, Rafał Kanowski, Aleksander Suchta – bas

Henryk Kasperczak – chitarrone

Jan Kiernicki – lutnia renesansowa

Przemysław Pogocki – arcylutnia, gitara renesansowa

Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba

Bartosz Izbicki – regał

Program:

Hymnus: Inventor rutili – improwizowany dwugłos (XI wiek)

Cantio: Vox nostra – Codex Calixtinus (XII wiek)

Organum: Alleluia. Vocavit Iesus Iacobum – Codex Calixtinus (XII wiek)

Conductus: Congaudeant Catholici – Codex Calixtinus (XII wiek)

Prosa: Mane prima sabbati – Francja, Perotinus (XIII wiek)

*

Motet: Mater Dei/Mater Virgo pia/Eius – Francja (XIV wiek)

Motet: Ave Virgo regia/Ave gloriosa/Domino – Francja (XIV wiek)

Motet: Ortorum virentium/Virga Iesse/Victimae – Italia (XIV wiek)

Motet: Veni Virgo beatissima/Veni sancte Spiritus/Pneuma – Francja (XIV wiek)

Motet: Alle psallite cum luya – Francja (XIV wiek)

*

Motet: Unde gaudent/Eya Dei iherarchia/Nostra iocunda – Czechy (XV wiek)

Motet: Christus surrexit vinctos/Chorus nove/Christus surrexit – Czechy (XV wiek)

Motet: Christus iam surrexit/Terra tremuit/Angelus Domini/Surrexit Christus – Czechy (XV wiek)

*

Cantio: Salve thronus Trinitatis, Maria – Polska (XV wiek)

Petrus de Grudencz: Presulis eminenciam totam – Polska (XV wiek)

Benedicamus Domino – organum

*

Utwory z nowego albumu zespołu Jerycho „Cyprian Bazylik | Opera omnia”:  

Cyprian Bazylik – Oratio Dominica. Ojcze nasz

Cyprian Bazylik – Nabożna piosnka

Anonim – Modlitwa ludu pospolitego

Średniowiecze to czas narodzin i niespotykanego rozwoju śpiewu wielogłosowego. W ślad za prostymi, dwugłosowymi formami, wywodzącymi się z improwizowanych praktyk ustnych, pojawiła się forma organum – monumentalne, melizmatyczne utwory, charakterystyczne dla uroczystej liturgii. Począwszy od słynnego rękopisu „Codex Calixtinus” zapisywano również utwory trzygłosowe. Jednak śpiew wielogłosowy stał się nie tylko znakiem rozpoznawczym uroczystej liturgii. Jednym z najciekawszych zjawisk muzycznych był motet wielotekstowy. Forma ta rozprzestrzeniła się w całej Europie i dotarła także do naszego sąsiedztwa – Europy Środkowo-Wschodniej. W późnym średniowieczu motety pod wpływem śpiewu ludowego uległy uproszczeniu w technice komponowania, co zaowocowało prostymi i bardzo efektownymi miniaturami muzycznymi. Ensemble Jerycho, czerpiąc z wciąż kultywowanych praktyk wykonawczych, ożywia dawne zapisy muzyczne, tworząc formy pełne emocji i witalności, co jest entuzjastycznie przyjmowane przez publiczność na ich koncertach.

Tę męską grupę wokalną założył w 2013 roku Bartosz Izbicki, muzykolog, znawca chorału, śpiewak i organista. Zespół, jak sam o sobie pisze, „posługuje się tradycyjnym idiomem śpiewu sakralnego. Wykonuje przede wszystkim historyczne śpiewy polskie i łacińskie, stosując improwizowaną polifonię zaadaptowaną przez Bartosza Izbickiego. Kreując nową przestrzeń muzyczną wokół dawnego repertuaru, Jerycho urzeczywistnia wizję żywej tradycji polskiego śpiewu praktykowanego do XIX wieku”. Koncertem w Filharmonii Łódzkiej grupa Jerycho świętować będzie 10-lecie swojego istnienia.

Bartosz Izbicki, fot. Magdalena Chudzicka

Jerycho, fot. Katarzyna Klimek-Krężel/Fundacja InCanto