Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT KAMERALNY

Koncerty kameralne
21 lutego 2023, wtorek, 18:00
Ceny biletów od 24 PLN do 36 PLN

Wykonawcy:

Ivan Shemchuk i Alina Andriuti – fortepian 

Prowadzenie koncertu: Michał Marchlewski

Program:

Franz Schubert – Fantazja f-moll D 940 [19’]

Stanisław Moniuszko – Sześć kontredansów [11’]

Maurycy Moszkowski – Tańce hiszpańskie op. 12 [13’]

Allegro brioso

Moderato

Con moto

Allegro comodo

Bolero


Maurice Ravel – Rapsodia hiszpańska [15’]

Prelude a la nuit

Malaguena

Habanera

Feria


George Enescu (opr. Marius Sireteanu) – I Rapsodia rumuńska [12’]

To już drugi koncert w lutym, przeznaczony dla dwojga pianistów (po występie braci Lee). Tym razem jednak, jako że w repertuarze znajdą się utwory na 4 ręce, czyli dwie osoby będą korzystać z tego samego instrumentu, otrzymamy inny efekt brzmieniowy i kolorystyczny. Utwory na 4 ręce cieszyły się popularnością w czasach, gdy nie można było liczyć na poznanie nowych dzieł operowych czy orkiestrowych dzięki nagraniom; doceniano też ich walor towarzyski – świetnie nadawały się do domowego, salonowego muzykowania. Wiele z nich stawało się na jakiś czas szlagierami. Tak stało się z „Tańcami hiszpańskimi” Maurycego Moszkowskiego, niemieckiego kompozytora polskiego pochodzenia, który w swoich czasach znany był głównie jako wirtuoz, obecnie zaś… jako twórca etiud, granych przez uczniów szkół muzycznych, Moszkowski bardzo lubił muzykę hiszpańską i promował ją także jako dyrygent. Innym przykładem iberyjskich inspiracji jest „Rapsodia hiszpańska” Maurice’a Ravela, w oryginale skomponowana na orkiestrę. Ta mistrzowsko zinstrumentowana suita, której jedną z części jest ognista habanera, należy do najbardziej efektownych dzieł tego kompozytora. Również na orkiestrę została napisana „Rapsodia rumuńska”, wyraz artystycznego patriotyzmu George’a Enescu. Fantazja f-moll Schuberta i Sześć kontredansów Moniuszki pogłębią zaś wyobrażenie słuchaczy o urokach kameralnego XIX-wiecznego muzykowania.

Przy fortepianie zasiądzie dwoje znakomitych młodych pianistów zwiazanych z Polską. Mołdawianka Alina Andriuti, laureatka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych, jest absolwetnką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obecnie pracuje jako pianistka w Rumuńskiej Narodowej Operze w Jassach i wykłada na tamtejszym Uniwersytecie Sztuk George'a Enescu. Pochodzący z Ukrainy Ivan Shemchuk również ukończył bydgoską Akademię Muzyczną. To stypendysta m.in. Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także laureat licznych konkursów. W 2021 roku zdobył II nagrodę w kategorii pianistycznej Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie.