KONCERT 24. „KOLORÓW POLSKI”
MAKOWISKA
kościół pw. św. Józefa Oblubieńca NMP, ul. Radomszczańska 56/62
Wykonawcy:
Adam Tański – organy
Maja Tomaszewska-Klimek – skrzypce
Adam Tański – Improwizowana suita tańców polskich:
Polonez
Kujawiak
Krakowiak
Oberek
Henryk Wieniawski – Dwa mazurki op. 19
Obertas
Dudziarz
Robert Schumann – Cztery szkice na fortepian z pedałem lub organy op. 58
Nicht schnell und sehr Markirt
Nicht schnell und sehr Markirt
Lebhaft
Allegretto
Grażyna Bacewicz – Kaprys polski
Maria Dziewulska – Melodia
Marian Sawa – Modlitwa, Bogurodzica
Organy w kościele w Makowiskach mają zaledwie kilkadziesiąt lat, ale do niedawna nie nadawały się do użytku. W 1969 roku padły ofiarą pożaru i, mimo późniejszych napraw, nie odzyskały pełnej sprawności. Generalny remont instrumentu odbył się dopiero w latach 2018–2019 i od tego czasu organy mogą cieszyć wiernych, artystów i melomanów.
Na „Kolorach Polski” przy manuałach zasiądzie Adam Tański – organista, kompozytor i improwizator. Przedstawiając improwizację w formie suity tańców polskich, zaprezentuje brzmienie i funkcjonowanie instrumentu. Oprócz utworów na organy solo w programie koncertu znajdą się utwory na skrzypce solo oraz na skrzypce z towarzyszeniem organów. Na skrzypcach zagra Ludwika Maja Tomaszewska-Klimek, aktywna solistka i kameralistka, laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, m.in. w Bayreuth i w Łodzi. Jest koncertmistrzynią w Teatrze Wielkim w Łodzi i wykładowczynią łódzkiej Akademii Muzycznej.
Makowiska to niewielka wieś w gminie Pajęczno. Kościół drewniany, pod wezwaniem św. Bartłomieja, powstał tu w wieku XIV, w XIX stuleciu zaś na jego miejscu wzniesiono kościół murowany. W czasie okupacji hitlerowskiej zamieniony na magazyn, po wojnie został przywrócony do kultu. W świątyni cennym zabytkiem jest gotycka chrzcielnica z piaskowca, datowana na XV w. Poza tym warto zwrócić uwagę na dwa feretrony (przenośne, obustronnie namalowane obrazy religijne w ozdobnych ramach) z przełomu XIX i XX wieku, obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem w ołtarzu głównym z połowy XIX stulecia i drewniane rzeźby świętych, pochodzące z tego samego okresu, utrzymane w stylu barokowym.
WSTĘP WOLNY
Adam Tański, fot. Dominika Kamińska