Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KONCERT 23. FESTIWALU „KOLORY POLSKI”

Kolory Polski
16 lipca 2022, sobota, 19:00

PRZEDBÓRZ, kościół pw. św. Aleksego, ul. Kościelna 1

Wykonawcy:

Affabre Concinui w składzie: Robert Hylla i Leszek Marciniak – kontratenory, Przemysław Czekała – tenor, Piotr Lewandowski – baryton, Piotr Dziurla i Artur Hoffmann – basy

Program:

T. Morley – „Sing we and chant it”; J. Dowland – „Come again”; T. Morley – „Now is the month of maying”; T. Arbeau – Pavane; H.L. Hassler – „Feinslieb, du hast mich g’fangen”; G. Gastoldi – „Amor vittorioso”; B. Donato – „Villanella alla napolitana”; J. Maklakiewicz – Kołysanka; S. Moniuszko – „Znaszli ten kraj”, „Pieśń wieczorna”, „Przylecieli sokołowie”; J. Bragg – „Just walking in the rain”; M. Święcicki – „Pod papugami”; B. McFerrin – „Don’t worry, be happy”; B.E. King – „Stand by me”; S. Cutugno – „Et si tu n'existais pas”; B. Thiele – „What a wonderful world”; M. Ravel – Bolero

Wstęp wolny

Idealnie współbrzmiąc – który zespół wokalny nie chciałby tak właśnie śpiewać? Muzycy poznańskiego sekstetu wokalnego poszli o krok dalej, z tej deklaracji uczynili bowiem swoje artystyczne credo i umieścili je w nazwie zespołu: Affabre Concinui. Stała się ona samospełniającą się przepowiednią, poznańscy mistrzowie śpiewają już bowiem niemal 40 lat, zachwycając publiczność w wielu krajach świata. Mówi się o nich: „królowie a cappella”. Zainspirowani słynnym angielskim sekstetem The King’s Singers, swoje głosy połączyli w 1983 roku. Wszyscy są wychowankami dwóch znanych poznańskich chórów chłopięco-męskich: Stefana Stuligrosza i Jerzego Kurczewskiego. Do tej pory dali ponad 1200 koncertów w kilkudziesięciu krajach świata na trzech kontynentach. Nagrali kilkanaście płyt, na których prezentują 300 utworów ze swojego repertuaru. Najnowszy album ukazał się w ubiegłym roku: „Ad honorem Sancti Adalberti” to utwory współczesnej muzyki sakralnej skomponowane specjalnie dla Affabre Concinui.

Recenzenci i słuchacze w różnych krajach świata zachwycają się nieskazitelną precyzją, perfekcją intonacji, doskonałą dykcją i wszechstronnością. Podziwiają unikalne połączenie muzyki z wysublimowanym żartem i swobodę estradową śpiewaków. Repertuar sekstetu jest niezwykle zróżnicowany: od muzyki dawnej przez opracowania przebojów muzyki poważnej aż po standardy jazzowe i piosenki popularne. Wszechstronność muzyków pozwoli też podziwiać program koncertu w Przedborzu: rozpoczniemy od muzyki twórców angielskiego renesansu – Thomasa Morleya i Johna Dowlanda, wysłuchamy znanych kompozycji Stanisława Moniuszki i Jana Maklakiewicza, zanucimy „Pod papugami” z repertuaru Czesława Niemena. Wlejemy w serca sporą dawkę optymizmu przy przebojach „Don’t worry, be happy” Bobby’ego McFerrina i „What a wonderful world” znanego z interpretacji Louisa Armstronga. A na koniec zachwycimy się wokalną wersją przesławnego Bolera Ravela.

Historia Przedborza sięga czasów średniowiecznych: w XIII wieku w tej miejscowości, usytuowanej  przy brodzie na Pilicy, bywał książę Bolesław Wstydliwy wraz z żoną Kunegundą. Kościół w Przedborzu został wzniesiony w stylu gotyckim, lecz na skutek wielu przebudów obecnie reprezentuje w większości styl barokowy. W stylu tym utrzymany jest między innymi ołtarz główny, wykonany z drewna, eksponujący obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem z XVI wieku, zwanej też Matką Bożą Serdeczną. Obraz ten, słynący łaskami, sprowadził do Przedborza z Krakowa ks. Adrian Barski w 1618 roku. Barokowe są też ołtarze w nawach północnej i południowej. W kościele znajdują się 16-głosowe organy z 1978 roku.

Affabre Concinui, fot. z archiwum zespołu