BEŁDÓW. KONCERT FESTIWALU KOLORY POLSKI
Bełdów, Kościół pw. Wszystkich Świętych
95-070 Bełdów
Wykonawcy:
Cracow Golden Quintet w składzie:
Kamil Kuc - obój
Natalia Jarząbek - flet
Michał Poniżnik – klarnet
Małgorzata Wygoda – fagot
Konrad Gołda - róg
Program:
Franz Danzi – Kwintet dęty op. 56 nr 2
Ignacy Jan Paderewski – Menuet op. 14 nr 1 (opracowanie na kwintet dęty Marka Żebrowskiego)
Josef Bohuslav Foerster – Kwintet dęty D-dur op. 95
Ignacy Jan Paderewski – Legenda As-dur op. 16 nr 1 (opracowanie na kwintet dęty Marka Żebrowskiego)
Witold Lutosławski/Paweł Riess – Fantazja na tematy melodii ludowych na kwintet dęty
Wstęp wolny
Charakterystyczną cechą „Kolorów Polski” są występy zespołów kameralnych. Cracow Golden Quintet dał się poznać jako jeden z najwybitniejszych ansambli, który od początku w swoim repertuarze miał sporo muzyki polskich kompozytorów. Wysiłki muzyków w dziedzinie promocji twórczości znad Wisły znalazły potwierdzenie w licznych wyróżnieniach, jak choćby drugiej nagrodzie na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie w 2019 roku, a ich debiutancka płyta „Polish Wind Quintets” była nominowana do Fryderyka.
W programie koncertu nie mogło więc zabraknąć muzyki polskich twórców. Popularny Menuet Ignacego Jana Paderewskiego, pierwotnie napisany na fortepian, jest niezwykle udaną stylizacją bliską estetyce Wolfganga Amadeusa Mozarta. Jego „Legenda” ujmuje natomiast niezwykle szlachetną linią melodyczną i pieśniowym charakterem. Kontrastować z nią będzie energetyczna „Fantazja na tematy melodii ludowych” Witolda Lutosławskiego, ułożona i przetranskrybowana na skład kwintetu dętego przez Pawła Riessa. Da się tu wysłyszeć popularne tematy, jak choćby „Od Sieradza płynie rzeka”, „Hej, od Krakowa jadę” czy „Ach, mój Jasieńko”. Program dopełnią dwa kwintety dęte Franza Danziego i Josefa Bohuslava Foerstera. Estetyka Danziego pozostaje bliska radosnej muzyce klasycyzmu. Choć tworzył głównie w XIX wieku, pozostawał wierny wcześniejszym muzycznym tradycjom, m.in. szkole mannheimskiej. Taka też jest jego kompozycja, utrzymana w czterech częściach, zachwycająca lekkością i tanecznością tematów. Drugi z wymienionych, czeski kompozytor żyjący na przełomie XIX i XX wieku, kontynuował w swojej twórczości tradycje romantyczne, włączając także inspiracje rodzimym folklorem. W jego Kwintecie można zauważyć pewne modernistyczne inklinacje, kojarzące się z twórczością Gustava Mahlera.
Zeszłoroczny koncert Festiwalu w Bełdowie swoją stylistyką znacznie odbiegał od tego, co usłyszą Państwo dziś. Wtedy zabrzmiała muzyka Chopina i Szymanowskiego w autorskich opracowaniach Aleksandra Dębicza i Michała Żaka. Wspólne pozostanie jednak miejsce − neorenesansowy Kościół pw. Wszystkich Świętych. We wnętrzu świątyni warto zwrócić uwagę na zachowane wyposażenie, m.in. kamienne chrzcielnicę i kropielnicę z przełomu XV i XVI wieku czy barokowe obrazy, krzyże i lichtarze. Obok kościoła znajduje się cmentarz, na terenie którego wyróżnia się tzw. kaplica Wężyków – rodzinne mauzoleum wzniesione w 1854 roku przez właściciela Bełdowa Jana Wężyka, wzorowane na greckiej świątyni w typie prostylosu.