Lorem ipsum
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
logo Filharmonia łódzka im. Artura Rubensteina
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo do druku
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Łódzkiego współfinansowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

„Aida” - The Met: Live in HD

MET - HD
25 stycznia 2025, sobota, 18:30
Ceny biletów: 50, 70, 90 PLN
Realizatorzy:
  • Yannick Nézet-Séguin – dyrygent
  • Michael Mayer – reżyseria
  • Christine Jones – scenografia
  • Susan Hilferty – kostiumy
  • Kevin Adams – reżyeseria światła
  • Oleg Glushkov – choreografia
  • Stephen Pickover – konsultant reżysera
  • 59 Productions – projekcje
Obsada:
  • Angel Blue – Aida
  • Judit Kutasi - Amneris
  • Piotr Beczała – Radames
  • Quinn Kelsey – Amonasro
  • Dmitry Belosselskiy – Ramfis
  • Morris Robinson – Faraon

Czas trwania: 3 godziny 40 minut z jedną przerwą


„Aida” powstała na zamówienie kedywa Kairu Izmaiła Paszy z myślą o wykonaniu podczas uroczystości otwarcia Kanału Sueskiego. I choć ostatecznie jej prapremiera odbyła się ponad dwa lata później, dzięki tematyce jednoznacznie kojarzy się ze starożytną krainą faraonów.

Treść opery wpisuje się we wszechobecną wówczas egiptomanię, którą zapoczątkowała kampania egipska Napoleona Bonaparte i możliwe dzięki niej odkrycia oraz badania naukowe. Opowieść, która dała początek librettu, stworzył Auguste Mariette – francuski archeolog i egiptolog, założyciel Muzeum Egipskiego w Kairze. Zaproponował melodramatyczną historię o zwycięskim wodzu egipskim, etiopskiej księżniczce w niewoli i zazdrosnej córce faraona. Dramatyzmu dodaje konflikt między prywatnymi emocjami a publicznym obowiązkiem, który przeżywają zarówno Etiopka Amneris, jak i egipski wódz Radames. Verdi podczas pracy studiował staroegipskie instrumentarium, ostatecznie jednak prawie wcale go nie wykorzystał; nadał „Aidzie” kształt włoskiej opery romantycznej z elementami francuskiej grand opéra.

Należy ona nie tylko do największych kompozycji Verdiego, ale do najsłynniejszych kompozycji operowych w ogóle, plasując się w gronie najczęściej wystawianych tytułów na świecie. Nowa inscenizacja, przygotowana przez Michaela Mayera, przenosi widzów do wnętrza majestatycznych piramid i pozłacanych grobowców starożytnego Egiptu dzięki imponującym projekcjom i animacjom.

W postać tytułową po raz pierwszy w historii Met wcieli się amerykańska sopranistka Angel Blue, zdobywczyni nagrody Grammy za najlepsze nagranie operowe (2021, inscenizacja „Porgy nad Bess” w Metropolitan Opera). Jako Radames będzie jej partnerować światowej sławy polski tenor Piotr Beczała, który z nowojorską Metropolitan współpracuje od 2006 roku. 

Sponsorem inscenizacji jest C. Graham Berwind, III.

Aida Met