po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 7 | ||
8 | 9 | 10 | 11 | 14 | ||
15 | 17 | 18 | ||||
22 | 24 | |||||
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Zduńska Wola - Koncert symfoniczny
11 października 2013, 19.00XX-wieczne utwory kompozytorów polskich filharmonicy zagrają podczas koncertu gościnnego w kościele księży orionistów w Zduńskiej Woli. Wieczór rozpocznie suita w dawnym stylu „Colas Breugnon” Tadeusza Bairda (1928–1981), nawiązująca do osadzonej w średniowieczu powieści Romain Rollanda pod tym samym tytułem. Życie tytułowego Colas Breugnon, opisane w powieści, jest niezwykle radosne i beztroskie; Rollandowski bohater jest pełen entuzjazmu do pracy i miłości, odznacza się rubasznym humorem i niewzruszonym optymizmem. Podobny nastrój ma portretujący tę postać utwór Bairda. Wszystkie sześć części utrzymanych jest w klimacie dawnej muzyki francuskiej, podkreślanym przez dodanie fletu do brzmienia orkiestry smyczkowej.
Do stylu epok minionych nawiązują też „Trzy utwory w dawnym stylu” Henryka Mikołaja Góreckiego (1933–2010), co sugeruje już nazwa utworu. Tym razem jednak, podróżując wstecz, zatrzymujemy się w okresie odrodzenia; kompozytor inspirował się między innymi melodią XVI-wiecznej pieśni, sławiącej postać króla Zygmunta II Augusta. Sięgnął też po elementy modalne – skalę eolską oraz ludowe – stylizację wiejskiego tańca.
Witold Lutosławski (1913–1994) pod koniec życia nie cenił zbytnio swoich wczesnych utworów inspirowanych folklorem, słuchacze jednak bardzo je lubili i nadal słuchają ich z upodobaniem. Obok słynnego Koncertu na orkiestrę trzeba tu wymienić „Małą suitę”, w której pobrzmiewa muzyka ludowa Rzeszowszczyzny. Wyraźnie zarysowane, proste w budowie tematy, przejrzysta instrumentacja i kontrastujący charakter kolejnych części sprawiają, że tego 11-minutowego utworu słucha się z żywym zainteresowaniem.
Najkrótszą historie wykonań ma utwór, który zakończy zduńskowolski koncert: „Transformacje” Stanisława Syrewicza (*1946). Miały one swe prawykonanie 2 września ubiegłego roku podczas finału 13. Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”. Utwór, napisany specjalnie na tę okazje i wykonany nieopodal bełchatowskiego zalewu Słok, ujawnia inspirację industrialnym bełchatowskim krajobrazem.
Wykonawcy:
Marta Kluczyńska – dyrygentka
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej
Program:
Tadeusz Baird - Colas Breugnon
Henryk Mikołaj Górecki - Trzy utwory w dawnym stylu
Witold Lutosławski - Mała Suita na orkiestrę symfoniczną
Stanisław Syrewicz - Transformacje