Sierpień '19

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Salon Przyjaciół Filharmonii Łódzkiej
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum Informacji

MISTRZOWSKI MOZART

POŚWIĘTNE bazylika Matki Bożej Świętorodzinnej w Studziannie-Poświętnem, Poświętne, ul. Główna 7

25 sierpnia 2019, 19.00

Wielka Msza c-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta to kompozycja równie wspaniała, jak jego słynne Requiem. Zwana jest Wielką ze względu na potężnie zakrojony plan dzieła i bogactwo środków wyra­zu. W tej mszy wirtuozowskie partie solowe sąsiadują z 5- i 8-głosowymi partiami chóralnymi, wiele jest kunsztownych odcinków polifonicznych, szeroko wykorzystane są głosy instrumentów dętych, roz­budowana partia orkiestry. Mozart tworzył to dzieło z myślą o Konstancji Weber – obiecał, że skom­ponuje mszę, jeśli zostanie ona jego żoną. I oczywiście Konstancję obsadził w jednej z partii solowych. Do możliwości jej głosu zostały dostosowane partie sopranu. Mało kto wie, że ta msza – podobnie jak późniejsze Requiem – pozostała niedokończona. Trudno dociec, jakie były powody zarzucenia kompo­nowania tak zaawansowanego dzieła. Oryginalnymi ogniwami napisanymi przez Mozarta były: Kyrie, Gloria, Sanctus, Benedictus i pierwsza część Credo. Brakowało kolejnych fragmentów Credo (od Cru­cifixus), Agnus Dei i Dona nobis pacem. Pozostawione przez kompozytora fragmenty są najwyższej próby, mimo że msza nie jest jednolita stylistycznie. Oscyluje pomiędzy modelem teatru operowego a barokowymi wzorcami muzyki sakralnej. Dla potrzeb prawykonania Mozart uzupełnił dzieło frag­mentami z innych swoich mszy. Premiera odbyła się w Salzburgu (1783). Obecnie funkcjonuje kilka opracowań utworu. Ich twórcy korzystają, w miarę możliwości, z zachowanych kompozytorskich szki­ców i domniemanych pierwowzorów.
Miło nam będzie zaprezentować ten przepiękny oratoryjny utwór w znakomitym wykonaniu łódzkich filharmoników i chóru pod batutą dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej, Pawła Przytockiego.

 

Wykonawcy:

Iwona Socha – sopran

Elżbieta Wróblewska – mezzosopran

Tomasz Zagórski – tenor

Wojciech Gierlach – bas

Paweł Przytocki – dyrygent

Dawid Ber – przygotowanie chóru

Orkiestra Symfoniczna i Chór FŁ

 

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart – Wielka msza c-moll KV 427

 

Trasa wycieczki:

Łódź – Sulejów Podklasztorze – Wójcin – Paradyż – Opoczno – Drzewica – Poświętne – Łódź.

Wyjazd o godz. 11.00

Więcej informacji na stronie ROTWŁ

Archiwum koncertoweArchiwum Informacji

Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.