po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 17 | ||
18 | 19 | 20 | 21 | 23 | ||
25 | 26 | 27 | 28 | |||
Ormiański kompozytor Aram Chaczaturian (1903–1978) czerpał inspirację z rodzimego folkloru, nawiązując między innymi do skal armeńskiego melosu, rytmiki Zakaukazia oraz praktyki wykonawczej aszugów, czyli tamtejszych śpiewaków ludowych. Na jego styl wpłynął też neoklasycyzm, zwłaszcza w wydaniu rosyjskim. Z twórczości tego kompozytora największą sławę zyskały: balet „Gajane”, a zwłaszcza finałowy „Taniec z szablami”, oraz Adagio z baletu „Spartakus” znane choćby z filmu „2001: Odyseja kosmiczna” Stanleya Kubricka. Ludowe inspiracje są wyraźnie obecne w Koncercie na wiolonczelę, który powstał w 1946 r. dla wybitnego wiolonczelisty rosyjskiego Światosława Knuszewickiego. Bardziej niż inne utwory Chaczaturiana poważny (co bywa interpretowane jako wyraz emocji związanych z II wojną światową), urzeka, podobnie jak one, niezwykle energetyczną, nawet motoryczną rytmiką oraz śpiewną, liryczną linią melodyczną. Duża rola partii orkiestry zbliża ten koncert do symfonii.
Wykonawcy:
Torleif Thedéen – wiolonczela
Daniel Raiskin – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej
Program:
Piotr Czajkowski - Uwertura-Fantazja „Romeo i Julia“
Aram Chaczaturian - Koncert na wiolonczelę i orkiestrę e-moll
Piotr Czajkowski - I Symfonia g-moll op. 13 „Zimowe marzenia”
Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.