po | wt | śr | cz | pt | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | ||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 | |
Koncert symfoniczny
30 maja 2014, 19.00Od jednogłosowych śpiewów cerkiewnych, poprzez opery Michała Glinki i symfonie Piotra Czajkowskiego, aż po wybujały ekspresjonizm Aleksandra Skriabina – muzyka rosyjska jest niezwykle różnorodna, ale jednocześnie posiada znaczące cechy wspólne: bogactwo melodyki, wyrazistą uczuciowość oraz melodyczne i harmoniczne wpływy sztuki cerkiewnej. Program koncertu muzyki rosyjskiej otwierają Tańce połowieckie, najsłynniejszy fragment z jedynej opery Aleksandra Borodina – Kniazia Igora.
Borodin, podobnie jak inni kompozytorzy Potężnej Gromadki, dążył do stworzenia narodowej muzyki rosyjskiej z wykorzystaniem elementów folkloru. Inaczej Piotr Czajkowski – on, niczym jego imiennik car Piotr Wielki, chciał otworzyć Rosję na świat i rozwijał głównie zdobycze artystów zachodnich. Wiele zawdzięcza mu rosyjska muzyka symfoniczna. Jej historię współtworzył też Dymitr Szostakowicz, uznawany za jednego z największych symfoników XX wieku. Dziś, gdy dużo uwagi poświęcamy Rosji ze względów politycznych, warto przyjrzeć się także jej sztuce, bo może ona powiedzieć nam wiele o ludziach zamieszkujących Imperium.
Wykonawcy:
Konstantin Scherbakov – fortepian
Konstantin Chudovsky – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej
Program:
Aleksandr Borodin - Tańce Połowieckie z opery Kniaź Igor
Piotr Czajkowski - II Koncert fortepianowy G-dur op. 44
Dymitr Szostakowicz - VI Symfonia h-moll op. 54