Maj '23

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT SYMFONICZNY

14 kwietnia 2023, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów od 43 PLN do 70 PLN

Wykonawcy:
Katarzyna Dondalska – sopran
Adam Sobierajski – tenor
Tomasz Rak – baryton
Virginia Martínez – dyrygentka
Artur Koza – przygotowanie chóru
Anna Kamerys – przygotowanie chóru dziecięcego
Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ
Chór dziecięcy OSM I i II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi

 

Prowadzenie koncertu: Magdalena Miśka-Jackowska

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

Program:
Maurice Ravel – Alborada del Gracioso [8’]
Joaquín Turina – Danzas fantásticas op. 22 [17’]
Exaltación
Ensueño
Orgía

***
Carl Orff – Kantata sceniczna „Carmina burana” [65’]
FORTUNA IMPERATRIX MUNDI
O Fortuna
Fortune plango vulnera
I
PRIMO VERE
Veris leta facies
Omnia sol temperat
Ecce gratum
UF DEM ANGER
Tanz
Floret silva nobilis
Chramer, gip die varwe mir
Reie
Were diu werlt alle min
II
IN TABERNA
Estuans interius
Olim lacus colueram
Ego sum abbas
In taberna quando sumus
III
COUR DARMOURS
Amor volat undique
Dies, nox et omnia
Stetit puella
Circa mea pectora
Si puer cum puellula
Veni, veni, venias
In truitina
Tempus est iocundum
Dulcissime
Ave formosissima
BLANZIFLOR ET HELENA
Fortuna Imperatrix Mundi
FORTUNA IMPERATRIX MUNDI
O Fortuna

 

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Magdalena Miśka-Jackowska. Wstęp wolny.

 

„Carmina burana” to „pieśni z Beuern” – miejscowości w Górnej Bawarii, w której znajduje się opactwo benedyktyńskie. Przechowywany był tam niegdyś „Codex buranus”, ilustrowany manuskrypt zawierający 254 teksty poetyckie w kilku językach. Wbrew temu, czego można by spodziewać się po klasztornej bibliotece, przeważają wśród nich pieśni świeckie: miłosne, biesiadne, satyryczne, nawet wyraźnie antykościelne, a niektóre wręcz obsceniczne. Rękopis powstał około 1230 roku, lecz repertuar w większości jest wcześniejszy. Jego odkrycie niemal 600 lat później wzbudziło wielkie zainteresowanie historyków literatury i kultury, gdyż przetrwało niewiele zbiorów, łączących tak skrajnie różne tematy. Jest to najlepiej bodaj zachowany zespół tekstów tworzonych przez wagantów – wędrownych poetów, grajków i śpiewaków. W latach 30. XX wieku zainteresował się nim Carl Orff, który z pomocą przyjaciela, Micheala Hoffmanna, miłośnika łaciny i greki, wybrał 24 poematy, z których stworzył libretto kantaty scenicznej i skomponował do niego muzykę.

Dzieło składa się z trzech części, poprzedzonych prologiem, w którym autor skarży się na zmienność losu i zależność człowieka od jego kaprysów. Pierwsza część opiewa uroki budzącej się wiosną przyrody, jej barw i rodzącego się pragnienia miłości. Druga sławi m.in. radości płynące z biesiadowania w doborowym towarzystwie. Trzonem kantaty jest część trzecia, traktująca o ziemskiej miłości we wszystkich jej przejawach. Całość zamyka powrót do prologu – skargi na niestałość łask fortuny.

Pod względem muzycznym kantata Orffa nie ma nic wspólnego ze średniowieczem, nawiązuje raczej do renesansu i wczesnego baroku – epok, których kompozytor był miłośnikiem i znawcą. Jednocześnie język muzyczny, jaki wypracował Orff, jest całkowicie XX-wieczny – nie mamy wątpliwości, że ta muzyka powstała w minionym stuleciu. Niejednokrotnie wytykano kompozytorowi zbyt prosty styl, pisano nawet o kiczu. Ale przecież owa prostota była zamierzona – Orffowi chodziło o walory pedagogiczne utworu, o stworzenie dzieła, które byłoby dostępne dla każdego wykonawcy i zrozumiałe dla każdego słuchacza. Stąd zresztą niesłabnąca popularność kantaty, którą cieszy się od ponad ośmiu dekad.

Wykonanie dzieła Orffa poprowadzi hiszpańska dyrygentka Virginia Martínez, absolwentka Konserwatorium Wiedeńskiego w klasach Reinharda Schwarza i Georga Marka. W swojej karierze prowadziła takie zespoły, jak Orkiestra Symfoniczna w Barcelonie, Orkiestra Narodowa w Montpellier, Brazylijska Orkiestra Narodowa czy Orkiestra Symfoniczna Radia Wiedeńskiego. Była asystentką Bertranda de Billy w barcelońskim Gran Teatro del Liceu. Obecnie jest główną dyrygentką Młodzieżowej Orkiestry Regionu Murcji oraz dyrektorką artystyczną Orkiestry Symfonicznej Regionu Murcji.

 

 

Virginia Martínez, fot. Silvia Ferrer

Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci. Szczegóły można znaleźć tutaj.

Archiwum koncertoweArchiwum informacji