Marzec '23

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT SYMFONICZNY

24 lutego 2023, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLN

Wykonawcy:
Senja Rummukainen – wiolonczela
Maciej Tworek – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna FŁ

 

Prowadzenie koncertu: Piotr Matwiejczuk

 

Program:
Aleksander Tansman – Wariacje na temat Girolama Frescobaldiego [14’]
Ernest Bloch – Rapsodia hebrajska „Schelomo” [20’]

***

Ludwig van Beethoven – II Symfonia D-dur op. 36 [32’]
Adagio molto – Allegro con brio
Larghetto
Scherzo: Allegro
Allegro molto 

 

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Piotr Matwiejczuk. Wstęp wolny.

 

Pierwsze dwa utwory tego koncertu wyszły spod pióra kompozytorów pochodzenia żydowskiego. Aleksander Tansman urodził się w Łodzi, ale większość dorosłego życia spędził we Francji. Jego twórczość, zaliczaną do nurtu neoklasycznego, wyróżnia wielość inspiracji, a jest wśród nich polska muzyka ludowa, tradycja żydowska, jazz, folklor różnych stron świata. „Wariacje na temat Girolamo Frescobaldiego” nawiązują do włoskiego twórcy przełomu renesansu i baroku, a Tansman sięga po barokowe środki techniki kompozytorskiej. Żydowskim pochodzeniem legitymował się też Amerykanin Ernest Bloch. Do tematyki hebrajskiej nawiązuje większość jego kompozycji, w tym Rapsodia „Schelomo”, zaliczana do tzw. cyklu żydowskiego. Kompozytor nawiązuje tu m.in. do muzycznej oprawy świąt  Rosz ha-Szana i Jom Kipur. II Symfonia D-dur Ludwiga van Beethovena wyróżnia się wśród jego pozostałych symfonicznych dzieł radością i dowcipem. Trudno uwierzyć, że powstała w tak trudnym dla kompozytora momencie: wówczas, gdy zdał sobie sprawę ze swojej postępującej głuchoty, czemu dał wyraz z „Testamencie heiligenstadzkim”. Choć utwór wykazuje jeszcze wpływy tradycji Haydna i Mozarta, ówcześni odbiorcy początkowo skarżyli się na nadmierną ekscentryczność dzieła.

 

 

Senja Rummukainen, fot. Sanna Lehto

 

Archiwum koncertoweArchiwum informacji