Listopad '22

po wt śr cz pt so nd
31
1
2
3
4
5
6
 
 
 
 
7
8
9
10
13
 
 
 
 
14
16
17
 
 
 
21
22
24
 
 
 
28
1
2
3
4
 
 
 
 
 
Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT SYMFONICZNY

18 listopada 2022, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLN

Wykonawcy:
Wilfried Strehle – altówka
Przemysław Neumann – dyrygent
Artur Koza – przygotowanie chóru
Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ

 

Prowadzenie koncertu: Agata Kwiecińska

 

Program:
Gija Kanczeli – Styx na altówkę, chór i orkiestrę [36’]

***

Grzegorz Fitelberg – Poemat symfoniczny „Pieśń o sokole” [15’]
Richard Strauss – Poemat symfoniczny „Śmierć i wyzwolenie” op. 24 [24’]

 

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Agata Kwiecińska. Wstęp wolny.

 

Listopadowy wieczór to dobry czas na podjęcie tematów ostatecznych. Wszystkie trzy utwory, które zabrzmią na dzisiejszym koncercie, są dźwiękowymi traktatami na temat życia i śmierci, choć każdy z nich opowiada o doczesności i wieczności w inny sposób.

Grzegorz Fitelberg za bohaterów swojego monumentalnego, gęsto zinstrumentowanego poematu symfonicznego obrał Sokoła i Węża z poematu prozą Maksyma Gorkiego. Ten pierwszy pikuje w przepaść, bo woli zginąć, niż do końca życia pełzać po ziemi jak jego antagonista.

Zaledwie 25-letni Richard Strauss w poemacie symfonicznym „Śmierć i wyzwolenie” również skupił się na momencie przejścia wybitnej jednostki: „Przed sześciu laty przyszło mi na myśl, by w poemacie symfonicznym przedstawić godzinę śmierci człowieka, który dążył do osiągnięcia najwyższych ideałów, a więc chyba artysty”, pisał w jednym z listów kompozytor.

Z kolei Gija Kanczeli stworzył wielki fresk wokalno-instrumentalny o śmierci, odwołujący się do mitologicznej rzeki rozgraniczającej świat żywych i umarłych. Przewodnikiem w ostatniej drodze uczynił altówkę – być może najbardziej niedoceniany instrument w dziejach muzyki. Tytułowy Styks symbolizuje również granicę między dźwiękiem a ciszą, a ta ostatnia w dziele gruzińskiego twórcy odgrywa niebagatelną rolę.

Partię solową wykona niemiecki muzyk Wilfried Strehle, jeden z najwybitniejszych współcześnie wirtuozów altówki, wieloletni solista orkiestry Berliner Philharmoniker.

 

 

Wilfried Strehle, fot z archiwum artysty

Archiwum koncertoweArchiwum informacji