Październik '22

po wt śr cz pt so nd
26
27
28
29
30
1
2
 
 
 
 
 
3
4
5
6
7
8
9
 
 
 
 
 
 
10
13
16
 
 
 
17
19
 
 
24
27
30
 
 
 
31
1
2
3
4
5
6
 
 
 
 
 
 
 
Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT SYMFONICZNY

28 października 2022, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów od 26 PLN do 55 PLN

Wykonawcy:
Anna Bernacka – mezzosopran
Jerzy Butryn – bas
Roman Perucki – organy
Paweł Przytocki – dyrygent
Artur Koza – przygotowanie chóru
Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ

 

Prowadzenie koncertu: Piotr Matwiejczuk

 

Program:
Maurice Ravel – I Suita z muzyki do baletu „Dafnis i Chloé” [12’]
Nocturne
Interlude
Danse guerriere

Maurice Ravel – II Suita z muzyki do baletu „Dafnis i Chloé” [18’]
Lever du jour
Pantomime
Danse generale

***

Maurice Duruflé – Requiem op. 9 [45’]
Introit
Kyrie
Domine Jesu Christe
Sanctus
Pie Jesu
Agnus Dei
Lux Aeterna
Libera Me
In Paradisum

 

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Piotr Matwiejczuk. Wstęp wolny.

 

 

Maurice Duruflé, uczeń Paula Dukasa i Louisa Vierne’a, przeniósł w XX wiek tradycję romantyczną. Poza Francją i zagorzałymi wielbicielami muzyki organowej znany jest dziś chyba tylko z Requiem op. 9. Dużo to czy mało? Trudno orzec. Faktem jest, że jego msza za zmarłych z 1947 roku to dzieło znakomite, które przyniosło twórcy zasłużoną międzynarodową sławę. Medytacyjny, a jak chcą niektórzy wręcz mistyczny, charakter tej muzyki wywodzi się wprost z chorału gregoriańskiego i przywodzi na myśl Requiem Gabriela Faurégo. Znamienne jest, że i w jednym, i w drugim utworze kompozytorzy nie uwzględnili dramatycznej sekwencji „Dies irae”.

Mianem „romantycznej”, w sensie nastroju i charakteru, można również nazwać muzykę Maurice’a Ravela do baletu „Dafnis i Chloé”, opowiadającego historię idealnej pary pięknych, młodych, niewinnie, naiwnie i czule zakochanych w sobie greckich pasterzy. Sam kompozytor nazwał utwór „symfonią choreograficzną w trzech częściach”, a napisał go dla Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa. Pod względem kolorytu orkiestrowego czy zmysłowości tematów to z pewnością jedno z najlepszych dzieł francuskiego twórcy. Nic dziwnego, że łódzcy filharmonicy pod batutą swojego szefa zdecydowali się właśnie tą muzyką otworzyć wieczór zadumy tuż przed uroczystością Wszystkich Świętych i Zaduszkami.

 

 

Anna Bernacka, fot. Michał Heller
Jerzy Butryn, fot. Maciej Adamczyk

Archiwum koncertoweArchiwum informacji