Październik '22

po wt śr cz pt so nd
26
27
28
29
30
1
2
 
 
 
 
 
3
4
5
6
7
8
9
 
 
 
 
 
 
10
13
16
 
 
 
17
19
 
 
24
27
30
 
 
 
31
1
2
3
4
5
6
 
 
 
 
 
 
 
Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

KONCERT KAMERALNY

18 października 2022, 19.00 Kup bilet > Ceny biletów od 24 PLN do 36 PLN

Wykonawcy:
Piotr Majoor – trąbka
Adrian Gryciuk – puzon basowy
Łukasz Błaszczyk – dyrygent
Orkiestra Kameralna Primuz

 

Prowadzenie koncertu: Adam Suprynowicz

 

Program:
Hanna Kulenty – La scala tutti (prawykonanie) [15’]

Edward Elgar – Serenada na smyczki e-moll op. 20 [15’]
Allegro piacevole
Larghetto
Allegretto

Grażyna Bacewicz – Symfonia na orkiestrę smyczkową [25’]
Allegro ma non troppo
Adagio
Allegretto
Theme and Variations: Misterioso

 

O 18.15 zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z Hanną Kulenty, które poprowadzi Adam Suprynowicz.

 

 

Wszechstronni, dynamiczni i niekonwencjonalni – piszą o sobie muzycy Primuz Chamber Orchestra. Tworzą ją młodzi artyści, którzy poznali się w Akademii Muzycznej w Łodzi, a połączyła ich nie tylko miłość do muzyki, lecz także potrzeba zmieniania sztampowego postrzegania klasyki. Program pierwszego koncertu Primuz w FŁ zapowiada się nadzwyczaj smakowicie już choćby z powodu prawykonania nowego utworu Hanny Kulenty „La scala tutti”. „Sztuką jest dotykać mistyki i sztuką jest jej przekazanie”, mówi kompozytorka. I podkreśla, że zawsze stara się poruszać przestrzeń emocjonalną słuchacza, wprowadzając go w pewnego rodzaju trans, hipnozę. Właśnie tego rodzaju muzyka znalazła się w nowym utworze, który zestawia obok siebie trzy światy dźwiękowe, emocjonalne i strukturalne, a także próbuje „dotknąć metafizyki” i „ujarzmić czas”.

Dzieło zabrzmi na kontrastującym tle utworów Bacewiczówny i Elgara. Symfonia na smyczki (1946) polskiej kompozytorki to hołd złożony Bachowi. „Choć Bacewiczówna posługuje się wypracowanym przez siebie językiem dźwiękowym, to częste stosowanie typowych dla Bacha zwrotów […] stawia ten utwór na granicy pastiszu. Przed przekroczeniem tej granicy chroni artystkę powaga wypowiedzi i wpisana w to dzieło wewnętrzna żarliwość”, pisała Małgorzata Gąsiorowska. Klasycyzująca – choć w nieco innym znaczeniu – jest również Serenada op. 20 (1892) Edwarda Elgara, najwcześniejszy jego utwór, który wszedł na stałe do repertuaru orkiestrowego. Kompozycja zdaje się idealnie pasować do definicji gatunku serenady – zawiera muzykę lekką i melodyjną, ze skrajnymi częściami utrzymanymi w trójdzielnych, tanecznych metrach i bardzo liryczną, melancholijną, śpiewną częścią środkową. Włoskie określenie z oznaczenia pierwszej części znakomicie opisuje charakter całości: „piacevole” czyli „z upodobaniem, miło, przyjemnie”. Może być też mottem całego wtorkowego wieczoru kameralnego w FŁ.

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

 

Orkiestra Kameralna Primuz, fot Dariusz Kulesza

Archiwum koncertoweArchiwum informacji

Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.