Czerwiec '22

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum Informacji

KONCERT 23. FESTIWALU „KOLORY POLSKI”

10 lipca 2022, 18.00

ŁOWICZ, Kościół pw. Matki Bożej Łaskawej i św. Wojciecha – Kolegium Zakonu Pijarów, ul. Pijarska 2

 

Wykonawcy:
The Whoop Group w składzie: Jakub Muras – saksofon sopranowy, Mateusz Dobosz – saksofon altowy, Krzysztof Koszowski – saksofon tenorowy, Szymon Zawodny – saksofon barytonowy

Program:
V. Monti (opr. Jakub Muras) – Czardasz
W.A. Mozart (opr. Jakub Muras) – „Wesele Figara” – uwertura do opery
A. Vivaldi (opr. Krzysztof Koszowski) – „Cztery pory roku” (fragmenty)
E. Grieg (opr. Krzysztof Koszowski) – Utwory liryczne (wybór)
G. Lago – „Sarajevo” z cyklu „Ciudades”
K. Koszowski – „Evolution of classical music”

 

Prowadzenie koncertu: Agata Kawełczyk-Starosta

 

Wstęp wolny

 

Pijarski kościół w Łowiczu zwany jest perłą baroku i zalicza się go do najcenniejszych budowli tej epoki w Polsce. Wyróżnia go późnobarokowa fasada zbudowana na planie falistym. Wyjątkową wartość ma zachowane w całości XVIII-wieczne wyposażenie świątyni oraz pochodzące z tej samej epoki malowidła w nawach bocznych i prezbiterium. Freski przypisywane są włoskiemu artyście Michelangelo Palloniemu, nadwornemu malarzowi Jana III Sobieskiego. Historia kościoła nierozerwalnie splata się z historią bytności pijarów w Łowiczu. Warto wiedzieć, że  podczas jednej z Kapituł Prowincjalnych, które regularnie się tu odbywały, uchwalono reformę szkolnictwa pijarskiego.  Dała ona impuls do powołania Komisji Edukacji Narodowej, co miało miejsce na Sejmie Czteroletnim. Po przerwie trwającej niemal sto lat pijarzy powrócili do Łowicza w 1958 roku, by prowadzić działalność duszpasterską i edukacyjną.

Tym razem w łowickiej świątyni zagra kwartet saksofonowy. Instrument ten występuje w orkiestrze symfonicznej i zespołach kameralnych, ale największą karierę zrobił w muzyce jazzowej. Został skonstruowany w połowie XIX wieku przez belgijskiego budowniczego instrumentów muzycznych Adolpha Saxa i od jego nazwiska wziął swoją nazwę. By jak najlepiej wykorzystać możliwości brzmieniowe nowego  instrumentu, Sax stworzył cztery jego odmiany: barytonową, altową, tenorową i sopranową. Te cztery rodzaje saksofonu można zobaczyć i usłyszeć na koncertach The Whoop Group. Jego członków łączy nie tylko miłość do muzyki, lecz także więzy przyjaźni. „To czterej niezwykle kreatywni wirtuozi saksofonu, którzy razem tworzą niebezpieczną broń muzyczną o potężnej sile rażenia...”, powiedział o nich słynny kompozytor muzyki filmowej Jan A.P. Kaczmarek.  Każdy z nich jest laureatem wielu prestiżowych konkursów indywidualnych i kameralnych w Polsce i za granicą. Ich debiut fonograficzny – płyta „Crimes” (ang. zbrodnie) z 2018 roku – przyniósł im nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2018 w kategorii „Odkrycie Roku”. Międzynarodowy rozgłos zyskali dzięki singlowi z tego albumu – „Burzy” Antonia Vivaldiego – która w internecie została odtworzona ponad 30 milionów razy!

Utwór ten, fragment z koncertu skrzypcowego „Lato” z „Czterech pór roku”, zabrzmi na koncercie Kolorów Polski obok innych przebojów, takich jak uwertura do „Wesela Figara” Mozarta czy Czardasz  Vittoria Montiego. Dzieła klasyczne i współczesne muzycy często sami aranżują na swój skład instrumentalny, wykazując się nieprzeciętną pomysłowością i kreatywnością. Chętnie wykonują też inne gatunki muzyczne, takie jak jazz, muzyka filmowa czy hip-hop. Koncertują w wielu krajach europejskich, biorą udział w prestiżowych festiwalach, m.in. Un Violon sur le Sable w Royan (Francja), Christopher Summer Music Festival w Wilnie (Litwa) czy La Folle Journée (edycja polska w Warszawie).

 

The Whoop Group, fot. Anita Wąsik-Płocińska

Archiwum koncertoweArchiwum Informacji

Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.