Grudzień '21

Zobacz cały kalendarz >
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

BOŻONARODZENIOWY KONCERT ORGANOWY

19 grudnia 2021, 17.00 Kup bilet > Cena: normalny 32 PLN, ulgowy 22 PLN

Wykonawcy:
Anna Zawisza – sopran
Marta Wróblewska – sopran
Piotr Zawistowski – bas
Justyna Skatulnik – skrzypce barokowe
Katarzyna Cendlak – skrzypce barokowe
Krzysztof Urbaniak – organy barokowe, kierownictwo
Krzysztof Musiał – pozytyw organowy

 

Program:
P. Siefert – Toccata in F
T. Strutius – Resonet in laudibus
B. Erben – Sonata sopra ut re mi fa sol la
B. Erben – Gelobet seist Du, jesu Christ
P. Siefert – Nun komm, der Heiden Heiland
P. Siefert – Paduana
N. Zangius – Angelus ad pastores ait
A. Hakenberger – Angelus ad pastores ait
A. Hakenberger – Benedicam Dominum
P. Siefert – Benedicam Dominum in omni tempore

 

Gdańsk chlubi się długą i ciekawą historią. W połowie XVII wieku – tuż przed potopem szwedzkim – gród nad Motławą wyróżniał się kosmopolityczną atmosferą i zamożnością, którą przyniósł mu rozwój handlu. Nad miastem górowały wieże kościoła Mariackiego, stanowiącego nie tylko dom modlitwy, ale też centrum kulturalne. Do tego miejsca przeniesie słuchaczy program koncertu „Boże Narodzenie w kościele Mariackim w Gdańsku: 1650”. Przy organach barokowych Filharmonii Łódzkiej zasiądzie kurator instrumentu Krzysztof Urbaniak. Zabrzmią też pozytyw organowy, skrzypce barokowe i głosy wokalne. Najbardziej znanym kompozytorem w programie koncertu jest Paul Siefert, który z kościołem Mariackim związany był przez niemal pół wieku jako organista. W swoich utworach w nowatorski sposób traktował relację słowo-dźwięk. Równolegle z Siefertem działał Andreas Hakenberger – kapelmistrz w tej samej świątyni. Pisał utwory zarówno świeckie, jak i religijne, czerpiąc m.in. z wzorów włoskich. Dużą rolę w rozwoju muzycznym Gdańska odegrali też Baltazar Erben, kapelmistrz mariacki, piszący w nowoczesnym stylu koncertującym, Nicolaus Zangius, komponujący dla kierowanej przez siebie kapeli miejskiej, oraz Thomas Strutius.

 

Krzysztof Urbaniak, fot. Krzysztof Leduchowski
Krzysztof Urbaniak, fot. Dariusz Kulesza

 

Archiwum koncertoweArchiwum informacji