ARTYSTA-REZYDENT

Camille Thomas

Camille Thomas (ur. 1988) znana jest jako pierwsza w historii wiolonczelistka, która podpisała kontrakt z Deutsche Grammophon. W imponującym tempie rozwija międzynarodową karierę. Wśród dyrygentów, z którymi pracowała, są Paavo Järvi, Mikko Franck, Marc Soustrot, Darrell Ang, Kent Nagano, Stéphane Denève. Grała m.in. z Niemiecką Orkiestrą Kameralną w Bremen, orkiestrą Akademii Świętej Cecylii, Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Narodową w Bordeaux. Płyta „Voice of Hope” została nominowana do niemieckiej nagrody OPUS KLASSIK w aż 4 kategoriach: nagranie premierowe utworu (koncert wiolonczelowy Fazila Saya), videoclip, płyta na instrument solo oraz instrumentalista roku.

Młoda artystka była bardzo aktywna w okresie pandemii, nagrywając klasyczne dzieła wiolonczelowe w pustych wnętrzach muzeów Paryża i okolic – filmiki z tymi wykonaniami zdobywały tysiące odsłon na portalach społecznościowych. Camille Thomas prowadziła bardzo niekonwencjonalną działalność – gdy wszystko było zamknięte, ona grała w muzeach paryskich – mówi Paweł Przytocki. Przesłanie zawarte już w samym tytule: „Voice of hope”, to konkretna i wyrazista idea. Świat po pandemii musi istnieć, kultura po pandemii musi trwać i się rozwijać. Ta płyta, którą zaprezentowała, była właśnie głosem nadziei w bardzo trudnym momencie. Kluczowym utworem jest oczywiście koncert Fazila Saya, ale oprócz niego na płycie znajduje się mnóstwo pięknych miniatur, np. Ravela, Brucha, Dvořáka, a także transkrypcje najpiękniejszych arii operowych.

Koncert z udziałem Camille Thomas rozpoczął jej rezydencję artystyczną w Filharmonii Łódzkiej, która będzie trwać przez cały następny sezon. Zaplanowaliśmy z Camille Thomas pięć koncertów, począwszy od 19 czerwca – wyjaśnia szef artystyczny łódzkich filharmoników. Może nietypowo – koniec sezonu jest otwarciem rezydencji, ale to pomyślane „z premedytacją”, po to, żeby melomani przez okres wakacji mieli ten „voice of hope” na następny sezon. To bardzo ciekawy projekt, który moim zdaniem będzie miał ogromne znaczenie dla pozycji Filharmonii Łódzkiej w świecie muzyki. (…) Camille to niezwykle silna osobowość i ocean wrażliwości, który w takich trudnych czasach jest bardzo potrzebny dla nas, artystów, i publiczności. Ktoś, kto emanuje wrażliwością, opowiada pewną historię pełną nadziei i optymizmu, a jednocześnie niesie ze sobą, w swojej grze i ekspresji pewną dozę ukojenia. Otwiera nasze wnętrza i serca. 

(cytaty pochodzą z wywiadu, który ukazał się na portalu Presto: http://prestoportal.pl/pawel-przytocki-podajmy-reke-mlodym-ludziom)

Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.