Kwiecień '24

po wt śr cz pt so nd
1
2
3
4
5
6
7
 
 
 
 
 
8
9
10
11
14
 
 
 
 
 
15
17
18
 
 
 
22
24
 
 
29
30
1
2
3
4
5
 
 
 
 
 
 
 
Zobacz cały kalendarz >
Archiwum koncertoweArchiwum informacji

PIERWSZA CZARNA OPERA W MET

W najbliższą sobotę w transmisji z Metropolitan Opera w Nowym Jorku spektakl, który w Stanach Zjednoczonych stał się prawdziwą sensacją. To pierwsza opera w 138-letniej historii tego teatru stworzona i wykonana niemal wyłącznie przez czarnoskórych artystów.

„Uginamy się, ale nie poddajemy. Kołyszemy się!” – śpiewa chór w drugim akcie opery „Fire Shut Up in My Bones” Terence’a Blancharda. Słowa te mogłaby powtórzyć czterotysięczna publiczność zgromadzona w nowojorskiej Metropolitan Opera na pierwszym po pandemicznej przerwie spektaklu. Najsłynniejszy teatr operowy Nowego Świata zamknięty był przez 566 dni – od marca 2020 roku. Nowy sezon pod koniec września otworzył dziełem, którego po tej konserwatywnej scenie mało kto się spodziewał, a zwłaszcza w większości biała publiczność, która na inaugurację sezonu oczekuje raczej dobrze znanych przebojów w rodzaju „Rigoletta” czy „Eugeniusza Oniegina”.

„Fire Shut Up in My Bones” to utwór czarnego trębacza i kompozytora z Nowego Orleanu, laureata pięciu nagród Grammy, artysty świetnie znanego w kręgach jazzowych i filmowych. Blanchard jest twórcą muzyki do wielu filmów Spike’a Lee czy seriali, np. „Perry’ego Masona”. W świecie operowym zadebiutował trzy lata temu – na zamówienie Opera Theater w Saint Louis i Jazz Saint Louis skomponował „Fire Shut Up in My Bones” do libretta również czarnoskórej reżyserki, scenarzystki i aktorki Kasi Lemmons. Opowieść oparta została na pamiętnikach Afroamerykanina Charlesa M. Bowa, publicysty „New York Timesa”, który w dzieciństwie był molestowany przez starszego od siebie kuzyna. Bohater opery pała rządzą zemsty i po latach chciałby wymierzyć sprawiedliwość, jednak zakochuje się, a jego wybranka Greta sprawia, że porzuca myśl o zemście.

Kierownictwo muzyczne objął charyzmatyczny Kanadyjczyk Yannick Nézet-Séguin, który trzy lata temu zastąpił Jamesa Levine'a na stanowisku dyrektora muzycznego Met. Zapowiadał wówczas wprowadzenie do repertuaru oper współczesnych, obietnicy mógł dotrzymać dopiero teraz. Spektaklem w reżyserii Jamesa Robinsona i Camille A. Brown dyryguje na zmianę z Kazemem Abdullahem, szefem orkiestry symfonicznej w Akwizgranie, jednym z wciąż niewielu na świecie czarnych dyrygentów. W obsadzie „Fire Shut Up in My Bones” znaleźli się wyłącznie czarnoskórzy śpiewacy na czele ze słynną sopranistką Angel Blue.

 

Donovan Singletary jako Pastor i Will Liverman jako Charles w operze „Fire Shut Up in My Bones”, fot. Ken Howard / Met


Archiwum koncertoweArchiwum informacji
FILTRUJ KONCERTY
Koncerty symfoniczne
Koncerty muzyki kameralnej
Metropolitan Opera live
Dla dzieci - DUA
Dla dzieci - Odkrywcy muzyki
Dla dzieci - Filharmonia z klasą
Dla dzieci - Baby Boom Bum
Imprezy impresaryjne
Kolory Polski
Koncerty szkolne
Nasłuchiwanie
Odznacz wszystkie

Kwiecień '24

2024-04

12
13
GREGORIAN GRACE13 kwietnia 16:00
13
GREGORIAN GRACE13 kwietnia 19:30
19
23
MUZYKA FILMOWA23 kwietnia 19:00
25
KONCERT SZKOLNY25 kwietnia 17:00
26