Orkiestra
Za początek Filharmonii Łódzkiej uznaje się koncert inaugurujący działalność Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej, który odbył się 17 lutego 1915 roku w nieistniejącym już łódzkim Teatrze Wielkim przy ul. Konstantynowskiej. ŁOS była drugą, po orkiestrze Filharmonii Warszawskiej, stałą orkiestrą symfoniczną na obszarze byłego zaboru rosyjskiego. W swojej ponad stuletniej historii muzycy łódzkiej orkiestry występowali pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, m.in.: Hermanna Abendrotha, Henryka Czyża, Grzegorza Fitelberga, Pawła Kleckiego, Jana Krenza, Andrzeja Markowskiego, Emila Młynarskiego, Zdzisława Szostaka. W późniejszych czasach zespół prowadzili: Łukasz Borowicz, José Maria Florêncio, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Marek Pijarowski. Splendoru Orkiestrze dodają również soliści, którzy z nią występowali. Byli to, m.in.: Artur Rubinstein, Dawid i Igor Ojstrachowie, Światosław Richter, Mścisław Rostropowicz, Grażyna Bacewicz, Witold Małcużyński, Wanda Wiłkomirska, Krystian Zimerman, a w ostatnich latach: Lang Lang, Piotr Anderszewski, Ivo Pogorelić, Rafał Blechacz, Garrick Ohlsson, Konstanty Andrzej Kulka, Elżbieta Chojnacka, Aleksandra Kurzak czy Mariusz Kwiecień.
Łódzcy filharmonicy dokonali wielu polskich prawykonań znanych dzieł, m.in.: 1 listopada 1957 roku pod batutą Henryka Czyża zabrzmiało oratorium Arthura Honeggera „Król Dawid” (z udziałem działającego przy Państwowej Filharmonii w Łodzi chóru i solistów), a w rok po nowojorskim prawykonaniu, 14 września 1984 roku, Andrzej Markowski poprowadził III Symfonię Witolda Lutosławskiego. W swoim dorobku artystycznym łódzcy muzycy mają szereg wyjątkowych prawykonań, wśród których były: Koncert fortepianowy Tadeusza Paciorkiewicza, Symfonia B-dur i II Symfonia D-dur Tomasza Kiesewettera czy skomponowany przez Krzysztofa Pendereckiego dla uczczenia 65. rocznicy likwidacji Litzmannstadt Ghetto „Kadisz. Łódzkim Abramkom, którzy chcieli żyć, Polakom, którzy ratowali Żydów”.
Dla orkiestry pisali: Krzysztof Meyer, Paweł Mykietyn, Artur Zagajewski, Andrzej Kwieciński czy Mikołaj Górecki. Na znaczący dorobek zespołu złożyły się także nagrania dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych, szczególnie te zrealizowane pod kierownictwem Henryka Czyża oraz Zdzisława Szostaka. Zarejestrowano m.in. II Symfonię Karola Szymanowskiego i V Symfonię Ludwiga van Beethovena. W 2015 roku orkiestra nagrała kompozycje Witolda Lutosławskiego na głos i orkiestrę pod kierownictwem Daniela Raiskina – nagranie to nominowane było do nagrody Fryderyk. Pięć lat później zespół pod kierunkiem Pawła Przytockiego otrzymał dwie kolejne nominacje do tego prestiżowego wyróżnienia: za płyty z koncertami fortepianowymi Aleksandra Tansmana i Grażyny Bacewicz z solistką Julią Kociuban oraz z koncertami skrzypcowymi Emila Młynarskiego z Piotrem Pławnerem. Ten drugi album otrzymał Fryderyka w kategorii Album Roku – Muzyka Koncertująca. Najnowsza płyta orkiestry ujrzała światło dzienne w lutym 2024 roku – znalazły się na niej II Symfonia „Elegijna” Zygmunta Noskowskiego i I Koncert skrzypcowy Henryka Wieniawskiego. Partię solową koncertu wykonał Wojciech Niedziółka – najwyżej sklasyfikowany Polak w XVI Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego.
Zespół odbył wiele zagranicznych tournées. W ostatnich latach odwiedził Austrię, Belgię, Holandię, Niemcy, Norwegię, Szwajcarię i Włochy, występując w tak prestiżowych salach koncertowych, jak Tonhalle w Zurychu, Salle de Musique w La Chaux-de-Fonds, Sala Królowej Elżbiety w Antwerpii, Filharmonia w Kolonii, Sala Verdiego w Konserwatorium w Mediolanie czy główna siedziba Filharmonii w Rotterdamie – De Doelen. Wyjazdy te przygotowane i poprowadzone były przez Daniela Raiskina, który w latach 2008–2015 był początkowo szefem-dyrygentem Orkiestry, później jej głównym dyrygentem.
W lutym 2017 roku orkiestra pod kierownictwem Pawła Przytockiego dała koncert w Złotej Sali Musikverein w Wiedniu. Odniesiony sukces i odebrany imponujący aplauz od międzynarodowej publiczności stały się inspiracją do zaproszenia Przytockiego do pełnienia funkcji dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, poczynając od sezonu artystycznego 2017/2018.
W 2015 roku Orkiestra Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina została odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. W sezonie artystycznym 2024/2025 zespół świętuje 110-lecie swojego istnienia.
fot. Dariusz Kulesza
I skrzypce
- Tomasz Gołębiewski – koncertmistrz
- Maciej Łabecki – koncertmistrz
- Robert Łaguniak - koncertmistrz
- Marta Niedźwiecka – zastępca koncertmistrza
- Tomasz Czapliński
- Małgorzata Ignaczewska
- Zuzanna Jeżyńska
- Małgorzata Korpysz-Owczarek
- Manfred Kucza
- Janusz Łuczak
- Joanna Łuczak
- Sylwia Marut
- Małgorzata Sowierka-Chmiel
- Dominika Sznajder-Janczewska
- Paweł Więckowski
II skrzypce
- Marta Kalińska – I głos
- Weronika Kretkowska – I głos
- Krzystof Łuciuk – I głos
- Marek Stuczyński – I głos
- Marcin Budziarski
- Małgorzata Domańska
- Kinga Czech
- Joanna Góras
- Piotr Jakubowski
- Jakub Kosmal
- Monika Kosmal
- Izabela Matuszewska
- Elżbieta Puchalska
- Paulina Wielgosińska
- Beata Wilińska
- Maria Włastowska
Altówki
- Michał Członka – I głos
- Joanna Krysińska-Gwarda – I głos
- Alicja Pejska – I głos
- Jadwiga Domińczyk-Kuzan
- Joanna Górkiewicz
- Gabriela Graboń
- Mirosław Pejski
- Patrycja Piotrowska
- Jerzy Szurgot
- Wojciech Wadlewski
- Oliwia Wojciechowska
Wiolonczele
- Konrad Bukowian – koncertmistrz
- Małgorzata Smyczyńska-Szulc – koncertmistrz
- Arkadiusz Włodarczyk – koncertmistrz
- Konrad Cedzyński – zastępca koncertmistrza
- Maria Filipiak
- Mariusz Flis
- Anna Koprowska
- Ewa Monkiewicz
- Hanna Nicze
- Izabela Skaruz
- Jolanta Żebrowska
Kontrabasy
- Jacek Kujawski - I głos
- Michał Przeździecki – I głos
- Grzegorz Wieczorek – I głos
- Marek Furtak – zastępca I głosu
- Piotr Kozłowski
- Miłosz Krupka
- Jerzy Wikszemski
- Jakub Wójcik
Flety
- Joanna Woszczyk-Garbacz – I głos
- Ewelina Zawiślak – I głos
- Urszula Urbaniak-Borowska
- Ewa Wypych-Babińska
Oboje
- Agata Piotrowska-Bartoszek – I głos
- Paweł Żebrowski – I głos (rożek angielski)
- Dominik Wroniszewski – zastępca I głosu
- Natalia Mińkowska
Klarnety
- Mirosław Kłys – I głos
- Maria Owczarek - I głos
- Roman Pryliński – I głos
- Eryk Oliwa
Fagoty
- Dorota Cegielska – I głos
- Krzysztof Kamiński – I głos
- Michał Owczarek – zastępca I głosu
- Anna Szwedzka
Waltornie
- Zbigniew Monkiewicz – I głos
- Tomasz Sopur – I głos
- Piotr Grzywiński
- Łukasz Michalak
- Ewelina Pietrzak
- Roman Strembicki
Trąbki
- Sławomir Cichor – I głos
- Paweł Marciniak - I głos
- Michał Paśniczek – zastępca I głosu
- Andrzej Zachary
Puzony
- Adam Blacha – I głos
- Paweł Lisiecki – I głos
- Radosław Szulc – I głos
- Grzegorz Borko
Tuba
- Michał Walczak – I głos
Perkusja
- Tomasz Wrocławski – I głos
- Dariusz Kaśnicki – zastępca I głosu
- Sebastian Dworczak
- Małgorzata Kolasa
Fortepian
- Marek Pająk – I głos
Najbliższe koncerty symfoniczne:
U Karłowicza na urodzinach. Goście: Zaryan, Niedziółka
Śpiewaczka Aga Zaryan i skrzypek Wojciech Niedziółka uczczą zbliżającą się rocznicę urodzin Mieczysława Karłowicza
Tansman odnaleziony
To jest sensacja! Zapraszamy na prawykonanie odnalezionego utworu Aleksandra Tansmana - urodzonego w Łodzi, zmarłego prawie 40 lat temu kompozytora światowej sławy
Beethovenowska doskonałość
Concertino Richarda Straussa z połowy ubiegłego wieku w wykonaniu artystów Orkiestry Symfonicznej FŁ oraz VII Symfonia Beethovena, zwana "Apoteozą tańca"
„Współczesna” dla każdego!
Prapremiera zamówionego przez FŁ utworu Ignacego Zalewskiego, który wraz z instrumentalistami wykona publiczność zgromadzona w gmachu FŁ
Inspiracje znad Sekwany
Muzyka francuska ma coś w sobie: różni kompozytorzy, style, obsada instrumentalna, a zawsze podobna wytworność i wrażliwość na barwę
Między jazzem a klasyką
Wieczór wypełniony muzyką George'a Gershwina - kompozytora, który uczynił możliwym mariaż klasyki i jazzu
Twórcze zmagania
Na estradzie Adam Klocek, Mirosław Jacek Błaszczyk i OSFŁ, w programie muzyka Witolda Lutosławskiego i Roberta Schumanna