Kwiecień '18

Zobacz cały kalendarz >
Archiwum koncertoweArchiwum Informacji

Koncert pasyjny: Media vita in morte sumus

22 marca 2016, 19.00 Kup bilet >Ceny biletów: normalny 32 PLN, ulgowy 22 PLN

Program:

Introitus, t. IV, z Mszy Wielkiego Czwartku,
MS 205, Klaryski, Kraków 1253

Fragment Mandatum, t. V, obrzęd umywania nóg z Mszy Wielkiego Czwartku
MS 205, Klaryski, Kraków 1253

Responsorium, t. VIII, z Matutinum Wielkiego Czwartku
Prototyp dominikański, ca 1260

Początek Lamentacji Jeremiasza z Matutinum Wielkiego Piątku
Prototyp dominikański, ca 1260

Responsorium, t. VIII, z Matutinum Wielkiego Piątku
Prototyp dominikański, ca 1260

Hymnus, t. I, z Officium na okres Pasyjny
Prototyp dominikański, ca 1260

Improperia, t. VIII, z Liturgii Wielkiego Piątku

Antyfona ad Nunc dimittis, t. I, z Officium na Wielki Post
Prototyp dominikański, ca 1260

Kantyk Symeona, t. I

Hymnus, t. I, z Liturgii Wielkiego Piątku
Prototyp dominikański, ca 1260

 

Media vita in morte sumus – Pośrodku żywota w śmierci jesteśmy. Słowa wielkopostnej antyfony przypisywanej mnichowi benedyktyńskiemu Notkerowi Balbullusowi najlepiej chyba oddają istotę naszej ziemskiej pielgrzymki. Program koncertu składa się z muzyki przeznaczonej na Triduum Paschalne. Prezentujemy muzykę zaczerpniętą z najstarszych ksiąg liturgicznych znajdujących się w zbiorach polskich dominikanów i franciszkanów. Sposób interpretacji oparty został na traktatach napisanych w XIII wieku, gdy owe księgi były codziennie używane w liturgii. Układ koncertu odtwarza kolejność wydarzeń Wielkiego Tygodnia: rozpoczyna się wielkoczwartkowym obrzędem Umywania nóg, potem wspominamy modlitwę Pana Jezusa w Ogrójcu, by na koniec uczestniczyć w Jego Golgocie. Słowa tytułowej antyfony są oddaniem Bogu tego, co w ludzkim życiu najważniejsze. Muzyka zawarta w programie pochodzi zarówno z formularzy mszalnych (Introitus Nos autem), z officium monastycznego, czyli liturgii godzin (Lamentacje Jeremiasza, Responsoria, Hymn, Kantyk Symeona), jak i z charakterystycznej dla późnego średniowiecza formy dramatu liturgicznego (Mandatum). Zapraszamy do wspólnej zadumy nad tajemnicą śmierci i zmartwychwstania.

                                                                                                                               Robert Pożarski

 

Schola Gregoriana Silesiensis założona została we Wrocławiu przez Roberta Pożarskiego w styczniu 2000 roku z inicjatywy Jana Andrzeja Dąbrowskiego. Od września 2000 r. do lipca 2002 r. działała przy Ośrodku Kultury i Sztuki we Wrocławiu. W kwietniu 2002 r. członkowie i sympatycy Scholi powołali do życia Stowarzyszenie „Schola Gregoriana Silesiensis”. Partnerem instytucjonalnym Stowarzyszenia jest Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Stowarzyszenie korzystało także ze wsparcia Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. W założeniach programowych zespołu znajduje się działalność liturgiczno-koncertowa związana z odkrywaniem najstarszych źródeł muzyki kościelnej i tradycyjnej, szczególnie z terenu Dolnego Śląska.

Schola Gregoriana Silesiensis od 2001 roku ściśle współpracuje ze Scholą Teatru Węgajty, wraz z którą bierze udział w przedstawieniach dramatów liturgicznych Ludus Danielis, Ludus Passionis, Ludus Paschalis i Ordo Stellae, a także spektaklu Miracula sancti Nicolai. Schola ma we własnym repertuarze także dramat liturgiczny Mandatum Coena Domini zaprezentowany po raz pierwszy podczas festiwalu Voix et Route Romane w Alzacji w październiku 2004 r. Od 2002 roku pełni funkcję scholi festiwalowej podczas międzynarodowego festiwalu muzyki dawnej „Pieśń naszych korzeni” w Jarosławiu. Od 2003 roku realizowała cykliczny projekt kulturalny „Zanurzeni w tradycji” w ramach mecenatu Samorządu Wrocławia wspierany także przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Dolnosląskiego. W 2004 roku ukazała się płyta In agenda defunctorum – Missa Requiem Johannessa Ockeghema nagrana wspólnie z zespołem Bornus Consort. Drugą płytą w dyskografii zespołu jest Oficjum rymowane o św. Jadwidze – Fulget in orbe dies, nagrane w 2008 roku wspólnie ze Scholą Mulierum Silesiensis. Od 2012 roku realizuje projekt muzyczny Chorał sarmacki, w ramach którego zaprezentowano koncerty i nagrano dla firmy fonograficznej DUX trzy płyty z muzyką liturgiczną polskiego baroku: Missa Rorate i Completorium G. G. Gorczyckiego, Castrum doloris zawierające m.in. Missa Requiem D. Stachowicza oraz Parvule pupule – pierwsza w historii rejestracja odnalezionej na Wawelu Missa pro Nativitate M. Mielczewskiego. Projekt finansuje MKiDN, Muzeum Historii Polski, Instytut Muzyki i Tańca. Zespół wykonuje liczne koncerty chorału gregoriańskiego i muzyki tradycyjnej na zaproszenie takich instytucji, jak: Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans”, Festiwal „Wielki Tydzień u Franciszkanów” w Poznaniu, Filharmonia Jeleniogórska, Filharmonia Lubelska, Filharmonia Łódzka, Towarzystwo Muzyczne im. F. Nowowiejskiego w Poznaniu, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

Kantorzy: Marek Czapiński, Piotr Górka, Piotr Krysiński, Michał Krzywka, Krzysztof Ochnik, Mateusz Pigoń, Robert Pożarski, Adam Skobliński

Wykonawcy:

Chór dla (nie)opornych, Mariusz Lewy – przygotowanie chóru,
Schola Gregoriana Silesiensis, Robert Pożarski – kierownictwo artystyczne

Q
Archiwum koncertoweArchiwum Informacji

Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.