Wrzesień '18

Zobacz cały kalendarz >
Archiwum koncertoweArchiwum Informacji

"Kolory Polski" - Pęczniew

15 lipca 2018, 19.00 wstęp wolny

Kościół pw. św. Katarzyny Panny i Męczennicy, Rynek 12

 

CONCERT DE LA REINE – KRÓLOWA I SYNOWA
ENSEMBLE LE SALON DE LA PAIX

Zespół w składzie: Myriam Arbouz – sopran, Ewa Chmielewska – skrzypce, Julien Feltrin – flet traverso / flet podłużny, Piotr Młynarczyk – viola da gamba, Katarzyna Tomczak-Feltrin – klawesyn / kierownictwo artystyczne

W programie koncertu: François Francoeur – Sonata g-moll op. 2 nr 6, François Colin de Blamont – „Circé” Cantate à voix seule, Michel Blavet – Aria en Rondeau „L’Henriette” z sonaty G-dur op. 2 nr 1, Jean Philippe Rameau – „La Dauphine”, Jean-Joseph Cassanéa de Mondonville – „Paratum cor meum”, Carl Friedrich Abel – Arpeggio d-moll, Wilhelm Friedemann Bach – Polonaise d-moll, Johann Adolf Hasse – „Quel vago seno”: Cantata à voce sola con flauto obbligato

Maria Leszczyńska (1703–1768), córka elekcyjnego króla Polski Stanisława Leszczyńskiego i żona króla Francji Ludwika XV, była miłośniczką sztuki. Otaczała opieką artystów, a na dworze w Wersalu organizowała koncerty i przedstawienia teatralne. Miała okazję słuchać młodego Mozarta i słynnego kastrata Farinellego. Gdy w 1747 roku syn pary królewskiej, delfin Francji Ludwik Ferdynand Burbon, pojął za żonę królewnę polską Marię Józefę Wettyn, córkę króla Augusta III, obie panie połączyła pasja do muzyki. Ważnym artystycznym wydarzeniem za czasów Marii Leszczyńskiej były Koncerty Królowej, odbywające się nawet trzy razy w tygodniu, zwykle w apartamentach królewskich w Wersalu. Maria miała dość tradycyjne upodobania, gustowała zwłaszcza w muzyce francuskiej: Lully’ego, Destouche’a, Campry. Jej synowa zaś lubiła kompozycje w stylu włoskim i niemieckim, które jako dziecko poznała na dworach drezdeńskim i warszawskim. Począwszy od lat 40. XVIII w. podczas Koncertów Królowej wykonywano więc muzykę, która zaspokajała gusty artystyczne obu władczyń. Takie też utwory zabrzmią podczas koncertu „Królowa i synowa”. Losy Marii Leszczyńskiej wpisują się w dzieje dwóch krajów: Polski i Francji. W zespole, który wykona koncert, grają zaś muzycy polscy i francuscy. To podobieństwo nie jest, rzecz jasna, kwestią przypadku. Pomysłodawczyni koncertu, Katarzyna Tomczak-Feltrin, która sprawuje kierownictwo artystyczne zespołu, to klawesynistka wykształcona w Polsce (Akademia Muzyczna w Krakowie) i poza jej granicami (Guildhall School of Music w Londynie). Od 2006 roku mieszka we Francji, gdzie koncertuje jako solistka i kameralistka. Od dwóch lat jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Francusko-Polskiego w Douai niedaleko Lille. Jej pasją jest historia, a zwłaszcza biografie słynnych Polek działających we Francji.

 

Q
Archiwum koncertoweArchiwum Informacji

Strona internetowa Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zrealizowana w ramach projektu „FŁ100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną” współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.