ARTISTS IN RESIDENCE

Ivan Monighetti
Ivan Monighetti

Od sezonu 2013/2014 ten wybitny wiolonczelista i dyrygent jest artystą-rezydentem Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

Ivan Monighetti był ostatnim studentem Mścisława Rostropowicza w Moskiewskim Konserwatorium. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów, w tym Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie w 1974 roku, który otworzył mu drzwi do światowej kariery.

Brał udział w najbardziej prestiżowych festiwalach, m.in. na festiwalu Ravinia, Berliner Festwochen, Festiwalu Muzyki Kameralnej w Santa Fe, Schleswig Holstein Music Festival, festiwalu Marthy Argerich, Festiwalu Wiolonczelowym w Kronbergu czy podczas Holland Music Session.

Jako solista występował z największymi orkiestrami i dyrygentami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Berlińskiej pd. Krzysztofa Pendereckiego, Orkiestrą Gewandhaus w Lipsku pd. Kurta Masura, Orkiestrą Gulbenkiana pd. Muhaia Tanga, Orkiestrą Filharmonii Moskiewskiej pd. Mścisława Rostropowicza, Orkiestrą Teatru Maryjskiego pd. Valery’ego Gergieva czy SWR Stuttgart pd. Andreya Boreyki.

Jego znakomite kreacje na wielu festiwalach muzyki współczesnej zapewniły mu reputację jednego z najlepszych jej interpretatorów. Monighetti nieustannie poszerza swój repertuar, współpracując z najwybitniejszymi współczesnymi kompozytorami: Krzysztofem Pendereckim, Tanem Dunem, Aleksandrem Knaiflem,  Sofią Gubaiduliną,  Valentinem Silvestrovem czy Franghiz Ali-Zadeh. Wiele dedykowanych mu utworów weszło na stałe do kanonu muzyki wiolonczelowej.

Artysta jest także też cenionym znawcą osiemnasto- i dziewiętnastowiecznych technik wykonawczych, założycielem i dyrektorem Moskiewskiego Festiwalu Muzyki Dawnej. Współpracował z takimi muzykami, jak: Anner Bylsma, Nancy Argenta, Simon Standage, Ronald Brautigam, Wieland Kuijken, Andrew Manze. Wśród artystów, z którymi wykonywał muzykę kameralną, znajdują się też: Marta Argerich, Sol Gabetta, Sabine Meyer, Liana Issakadze, Michail Pletnev, Arto Noras, Rafael Oleg.

Monighetti jest również uznanym dyrygentem. Prowadził m.in. Angielską Orkiestrę Festiwalu Haydnowskiego, Symfoniczną Orkiestrę Austriacko-Słowacką, Moskiewską Orkiestrę Symfoniczną, Sinfonię Iuventus, Orkiestrę Niżnego Nowogrodu, Orkiestrę Arpeggione i inne.

Nagrywał dla takich wytwórni płytowych, jak: Erato, Harmonia Mundi, Chant du Monde, Orfeo, Berlin Classics, Wergo czy DUX. Jego płyta z muzyką XX wieku na wiolonczelę solo otrzymała nagrodę „Diapason d'or“, a nagranie Suit J. S. Bacha zdobyło nagrodę „Fryderyk”. Jego ostatnie wydawnictwa zawierają utwory Aleksandra Knaifla (ECM) oraz Koncerty wiolonczelowe i menuety Józefa Haydna (DUX), a także Sonaty wiolonczelowe Ludwiga van Beethovena, nagrane wraz z Pawłem Giliłowem.

Ivan Monighetti jest dyrektorem artystycznym festiwalu Viva Cello w Szwajcarii. Uczy gry na wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Bazylei. Jest kontynuatorem szkoły swojego mentora – Mścisława Rostropowicza. Wielu jego studentów zdobyło międzynarodowy rozgłos, m.in.: Sol Gabetta, Emil Rovner, Nicolas Altstaedt czy Asier Polo.

Krzysztof Urbaniak

Od sezonu 2013/2014 jest artystą rezydentem Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, odpowiedzialnym za kształtowanie aktywności tej instytucji związanej z nowym instrumentem: organami barkowymi i symfonicznymi.

Krzysztof Urbaniak (*1984) jest koncertującym organistą i klawesynistą oraz cenionym ekspertem organowym. Jest jednym z konsultantów projektu budowy nowych organów Filharmonii Łódzkiej.

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2007) w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. W 2009 r. ukończył z wyróżnieniem Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie na kierunku Künstlerische Ausbildung w klasie organów prof. dra Ludgera Lohmanna oraz w klasie klawesynu prof. Jörga Halubka. W 2011 r. na tej samej uczelni i w klasach tych samych pedagogów ukończył z wyróżnieniem kierunek Solistenklasse. Rok później uzyskał tytuł doktora sztuki na Akademii Muzycznej w Krakowie.

Jako solista występował na najważniejszych festiwalach organowych w kilku krajach Europy oraz w Japonii. Szczególnie intensywnie koncertuje na historycznych organach – od instrumentów późnego gotyku po późny romantyzm. Swoje interpretacje rejestrował na płytach CD wydawanych m.in. przez Thorophon, Dux, Akademię Muzyczną w Łodzi oraz Baltisches Orgel Centrum. Zasiada w międzynarodowych komisjach kierujących renowacjami zabytkowych oraz budową nowych organów. Jest członkiem zarządu i jednym z ekspertów organowych stowarzyszenia Baltisches Orgel Centrum e.V. w Stralsundzie, z ramienia którego nadzorował m.in. projekty renowacji organów ze szkoły A. G. Caspariniego w Adakavas na Litwie (pochodzących z ok. 1760 r.), organów W. Sauera w Topolnie (1900 r.) oraz skomplikowany projekt rekonstrukcji organów A. Hildebrandta w Pasłęku (1719 r.). Sporządził ponadto liczne inwentaryzacje innych historycznych organów. Jest wiceprezesem Stowarzyszenia na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla w Olkuszu.

Opublikował liczne artykuły na temat budownictwa organowego i historycznej maniery wykonawczej. Regularnie występuje z prelekcjami poświęconymi zagadnieniom historycznego organoznawstwa na międzynarodowych konferencjach.

Jest jednym z najbardziej utytułowanych europejskich organistów młodego pokolenia. Ma w dorobku nagrody licznych konkursów organowych, m.in.: Konkursu im. Arpa Schnitgera w Bremen (2010, I nagroda), Konkursu im. Willema Hermannsa w Pistoi (2009, I nagroda), Konkursu im. Franza Schmidta w Kitzbühel (2006, II nagroda i nagroda specjalna),
Konkursu im. Petra Ebena w Opavie (2004, II nagroda), Konkursu Polskiej Muzyki Organowej w Legnicy (2002, I nagroda). Ponadto otrzymał nagrodę „Estrady Młodych” XXXIX Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (nagroda za recital klawesynowy). Jest także zdobywcą innych nagród i stypendiów: stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnego młodego naukowca (2011), nagrody „Łódzkie Eureka” (2011), programu stypendialnego „Młoda Polska“ (2009), stypendium fundacji Cusanuswerk dla wybitnie uzdolnionych studentów niemieckich uczelni (2008), stypendium Keymjung University w Korei (2006), stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2005).

W latach 2007–2009 pracował jako tutor w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, gdzie prowadził m.in. zajęcia realizacji basso continuo. Od 2009 r. związany jest z Akademią Muzyczną w Łodzi: początkowo jako asystent, od 2013 r. jako adiunkt w Katedrze Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2013 r. pracuje także jako adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie. Pełni również funkcję rzeczoznawcy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie opieki nad zabytkami, w dziedzinie instrumenty muzyczne w specjalizacji zabytkowe organy piszczałkowe.

Webpage of Arthur Rubinstein Philharmonic Orchestra of Lodz was completed in the framework of the project titled: “LP 100. Centennial and modern Lodz Philharmonic as a regional trademark” financed by European Union funds European Regional Development Fund and the state budget.